Az Egyesült Királyság kormánya, valamint az autógyártók és az eredeti berendezésgyártók jelentős beruházásokat eszközöltek annak érdekében, hogy az elektromos járművek elterjedése a töltőállomások számának növelésével beinduljon.
forrás: https://www.enlit.world/low-carbon-transportation/electric-vehicles/2023-predictions-electric-vehicle-trends-and-challenges/
Bár ez várhatóan folytatódni fog, még csak az elektromos jármű-elfogadási görbe elején járunk. Bíztató, hogy az elektromos jármű-k elterjedése meghaladja a belső égésű motorral hajtott járművekét, és csak 2022-ben 249 575 új elektromos jármű kerül az utakra.
Eddig főként a jómódú vezetők engedhették meg maguknak az elektromos jármű-ket. Az árcsökkentés a szélesebb körben való elterjedés ösztönzése érdekében továbbra is kihívást jelent, még az újabb modellek piacra kerülésével is.
Jelenleg a kereslet meghaladja a kínálatot, ami hosszabb várakozási időt és magasabb árakat eredményez.
A megélhetési válság csak tovább növelte ezt a szakadékot. Ha ehhez hozzáadjuk a recessziót és a magasabb inflációs rátákat, akkor a főáramú kereslet lassulása tovább fokozódik.
Tippünk: Érdemes beruházni egy otthoni elektromos autó töltő készülékbe, ami megfelelő használat esetén nem csak időt spórol önnek, de kevesebbe is fog kerülnie a töltés. Érdemes megnézni a wallbox.hu kínálatát, ahol az élenjáró márkák ajánlatai közt válogathat, emellett rengeteg hasznos információt talál az elektromos autózásról.
2023-as energiaipari trendek előrejelzései
A viszonteladói piac is csapdát állít a megfizethető elektromos jármű-ket keresők számára – az új autók értékesítésének túlnyomó többségét a lízingelt járművek teszik ki, de amikor a lízingszerződések lejárnak, a sofőröknek választaniuk kell, hogy megvásárolják a járművet, vagy visszaadják azt.
Még ha több elektromos jármű-t is adnak vissza, az új járművek kínálatában tapasztalható késedelmek miatt a használt járművek ugyanolyan, ha nem drágábbak.
A nagyvárosi életmód globálisan növeli az egyenlőtlenségeket
Az elterjedés a nagyvárosi területeken fog összpontosulni, ahol a töltőállomások könnyen elérhetők és megbízhatóak.
Az olyan városok, mint London és San Francisco általában több tőkebefektetést kapnak, de az ezekbe a városokba be- és kiutazó átmenő útvonalakon is egyre több töltőt telepítenek majd, ami globálisan több elektromos jármű-folyosó kialakulásához fog vezetni.
A vidéki területek, a kisebb városok és a városok közötti egyensúlyhiány megteremtése azonban csak lassítja a szélesebb körű elterjedést.
Jelentős változások a fogyasztói magatartásban
A fenntarthatóság szempontjából a jelenlegi gazdaságban számos társadalmi kérdés készteti az embereket a járműváltásra, elsősorban a fenntarthatóság és az üvegházhatású gázok kibocsátása által okozott környezeti ártalmak.
És ott van még a márkahűség.
A Tesla például, a vitathatatlanul legelismertebb gyártó, közel 10%-os áremelkedést tapasztalt. Azok a fogyasztók, akik már a második vagy harmadik elektromos jármű-jüket vásárolják, a márkahűség, a csúcstechnológia és az Elon Musk cége által kínált hatalmas töltőhálózat miatt továbbra is beruházhatnak.
Egy új generáció felemelkedését látjuk, amely a technológiát helyezi előtérbe, és határozottan hisz benne.
Ha veszünk egy olyan régi autómárkát, mint a Ford, és mindenek középpontjába egy technológia nélküli akkumulátort telepítünk, az nem biztos, hogy vonzó. A történelmi autógyártók – a Rolls Royce-tól a VW-n át az Aston Martinig – jelenléte és ereje nem biztos, hogy elég lesz ahhoz, hogy a fenntartható gondolkodású vezetőket kizökkentse a Tesla szorításából.
B-terv – tartalék akkumulátorok a költséges töltés pótlására
2023 lesz az az év, amikor a kiskereskedők és a töltőállomások felmérik a töltés költségeit.
A 2008-as recesszió óta nem fenyegették ennyire a rezsiköltségeket és a végeredményt a növekvő működési költségek, a vásárlói kereslet csökkenése és az ellátási lánc kihívásai.
Az ingázó vagy általában utazó ügyfelek folyamatos áramlása nélkül pedig a töltési csúcsigény mérése kulcsfontosságúvá válik.
Jelenleg az áramszolgáltatók ellenőrzik az árakat, és a legtöbbjük „keresleti díjakat” alkalmaz – a leginkább használt óra csúcsárát használják fel a szervezetek egész napos díjazására.
A töltőállomásokkal rendelkező szervezetek tartalék akkumulátorokba fognak beruházni, vagy beépített tartalék akkumulátorokkal rendelkező töltőket fognak telepíteni, ahol maguk tudják kezelni a csúcsidőszakot.
A tartalék akkumulátorból áramot vonnak le, hogy egyenletesebb keresletet teremtsenek az ellátási forrásból, amely nem emelkedik ki, és a költségeket az egész nap folyamán azonos szinten tartja.
Ez okos megoldás egy olyan környezetben, ahol a költségek emelkednek, a kereslet csökken, és a vállalatoknak meg kell védeniük a nyereség- és veszteségmarzsukat.